Σάββατο, 25 Αυγούστου 2012

FW: ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ : Η ΕΣΧΑΤΗ ΤΩΝ ΠΟΙΝΩΝ,ΕΣΧΑΤΗ ΠΛΑΝΗ --ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ-ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ--

 

 

Feed: 8prezatv
Posted on: Saturday, August 25, 2012 1:36 PM
Author: ΠΡΕΖΑ TV
Subject: ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ : Η ΕΣΧΑΤΗ ΤΩΝ ΠΟΙΝΩΝ,ΕΣΧΑΤΗ ΠΛΑΝΗ --ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ-ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ--

 

 

Η επαναφορά της θανατικής ποινής θα συνιστούσε έσχατη πλάνη. Γιατί η θανατική ποινή είναι ηθικά και πολιτισμικά απαράδεκτη, πρακτικά περιττή, ως ατελέσφορη, και δημοκρατικά ανεπίτρεπτη και επικίνδυνη.
Η θανάτωση ενός ανθρώπου δεν μπορεί ηθικά και λογικά να συνιστά ποινή στο πλαίσιο του σύγχρονου Ποινικού Δικαίου. Διότι το Δίκαιο αυτό, με βάση τις ηθικοκοινωνικές μας αντιλήψεις, που διαμορφώθηκαν σε μια πολιτισμική πορεία αιώνων, από τα χρόνια του Διαφωτισμού, πρέπει να αυτοπεριορίζεται και με τις κυρώσεις του να επιδιώκει αποκλειστικά την επίτευξη κοινωνικών στόχων.
Για ένα τέτοιο Ποινικό Δίκαιο, η επιβολή ποινής αποτελεί αποκλειστικά κοινωνική και γι'
αυτό εγκόσμια υπόθεση. Μια ποινή, συνεπώς, που αφαιρεί τη ζωή, παύει να είναι
κοινωνικό, εγκόσμιο μέτρο. [……]
Αυτό, δηλαδή, που κάνει ο δράστης μιας ανθρωποκτονίας και που συνιστά ακριβώς τη
βαθύτερη ουσία του εγκληματικού χαρακτήρα της πράξης του, ότι δηλαδή περιφρονεί
το νόημα της ανθρώπινης ζωής, που ξεφεύγει από τη λογική μας σύλληψη, δεν
επιτρέπεται να το διαπράττει και η ίδια η κοινωνία με το Δίκαιο της και να το αποκαλεί
ποινή, η οποία μάλιστα αποβλέπει στο να «διδάξει» σεβασμό προς την ανθρώπινη ζωή.
[ … ]
Αλλά και ως μέσο εκφοβισμού και συγκράτησης των πολλών από την τέλεση
εγκλημάτων, η θανατική ποινή είναι απολύτως ακατάλληλη ως αναποτελεσματική. Γιατί
ο δράστης που τελεί τα βαριά εγκλήματα, αυτά που απειλούνται με τη θανατική ποινή,
είτε τα διαπράττει σε κατάσταση ακραίας συναισθηματικής έκρηξης, οπότε δεν είναι σε
θέση να λογαριάσει ψύχραιμα τις συνέπειες είτε τα τελεί με μεγάλη ψυχρότητα,
«επαγγελματικά» και τότε εκείνο που σταθμίζει είναι πολύ περισσότερο οι πρακτικές
πιθανότητες διαφυγής και όχι το είδος της ποινής που επισύρει η πράξη του είτε,
τέλος, είναι πρόσωπο διανοητικά καθυστερημένο, ώστε να μην είναι σε θέση να
σταθμίσει σοβαρά τις οποιεσδήποτε συνέπειες. Γι' αυτό το λόγο έχει αποδειχθεί και
στατιστικά ότι η ύπαρξη της θανατικής ποινής δεν επηρεάζει και δε μειώνει ούτε στο
ελάχιστο την εγκληματικότητα.
Αντίθετα, μάλιστα, έχει διαπιστωθεί ότι η ύπαρξη της θανατικής ποινής και η
εκτέλεση της, που με όποιο τρόπο κι αν γίνεται, συνιστά μια από τις πιο βάρβαρες
εκδηλώσεις της ανθρώπινης κοινωνίας, όχι μόνο δεν ενισχύει το γενικό πνεύμα
σεβασμού προς την ανθρώπινη ζωή, αλλ' απεναντίας το υποσκάπτει. Διότι καλλιεργεί
στην κοινή γνώμη, με το εντυπωσιακό παράδειγμα της πολιτείας, μια νοοτροπία που
σχετικοποιεί την ηθική αξία της ανθρώπινης ζωής, με το να δικαιώνει την αφαίρεση της
σε ορισμένες περιπτώσεις.
Τέλος, η θανατική ποινή είναι ασυμβίβαστη και με τη φύση της δημοκρατικής
πολιτείας. Ένας από τους βαθύτερους λόγους εμμονής στη χρησιμότητα της θανατικής
ποινής είναι, κατά τη γνώμη μου, και το γεγονός ότι η ποινή αυτή αποτελεί την πιο
δραστική επίδειξη της δύναμης της κρατικής εξουσίας.[...] Έτσι, η ύπαρξη της
θανατικής ποινής στηρίζει και ενισχύει την αυθεντία της κρατικής εξουσίας και την
αδίστακτη δύναμη επιβολής της. Αυτό, όμως, σημαίνει ότι η κρατική αυθεντία
στηρίζεται στο φόβο γενικά των πολιτών μπροστά στην ωμή δύναμη του κράτους κι
έτσι σ' ένα σκόπιμο χάσμα ανάμεσα στην εξουσία και το λαό. Μια τέτοια στήριξη όμως
της κρατικής αυθεντίας είναι βασικά αντίθετη προς τη φύση της δημοκρατικής
πολιτείας.
Γι' αυτό το λόγο η ύπαρξη θανατικής ποινής είναι και βαθύτατα αντισυνταγματική.
Γιατί, σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 2, παρ. 1), «ο σεβασμός και η προστασία της
αξίας του ανθρώπου αποτελούν πρωταρχική υποχρέωση της πολιτείας». Η προστασία
όμως της αξίας του ανθρώπου και η άσκηση των ατομικών του δικαιωμάτων, που
απορρέουν από την αξία του αυτή, προϋποθέτουν λογικά και πρακτικά τη φυσική του
ύπαρξη. Αυτό ακριβώς το «δικαίωμα στη ζωή» και στην αξία του ανθρώπου, προς την
οποία οφείλεται κατά το Σύνταγμα απόλυτος σεβασμός, προσβάλλει η θανατική ποινή
και γι' αυτό το λόγο είναι και αντισυνταγματική.
Γ. Α. Μαγκάκη
[ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 25 – 01 – 1997, απόσπασμα
ΠΡΕΖΑ TV
25-8-2012



View article...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου